Choď na obsah Choď na menu
 


Aplikačné reflexie supervízií

foto-titulky.png Publikáciu si je možné objednať na:  zrkadlenie2014@gmail.com

article preview

Abstrakt

Sociálna práca využíva množstvo metód, ktoré sú stálymi axiómami a vedeckými prínosmi potvrdzované. Využíva priestor pre alternatívne postupy v práci s klientmi. Prostredníctvom supervízie a starostlivosťou o pracovníkov v pomáhajúcich profesiách prispieva nepriamou formou k hájeniu najlepšieho záujmu klienta.

Cieľom predmetnej publikácie je priblížiť teoretické východiská pre supervíziu a praktickú supervíziu, ako súčasť systému manažmentu pri poskytovaní sociálnej služby,  sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately.

Supervízia  a jej pravidelné aplikovanie na skupinovej úrovni a individuálnej úrovni, na úrovni organizácie a programu supervízie pre organizácie. Identifikuje nástroje supervízi a potreby organizácie zabezpečujúce služby, voči zamestnancom a klientom  v kompetenciách pri práci a vo vzťahoch s klientmi.

Publikácia prináša poznatky, ako vnímajú supervíziu zamestnanci vzhľadom k sociálnym kompetenciám a či supervízia prispieva ku kvalitnému poskytovaniu sociálnych služieb.  Vo forme monotematickej práce prináša nové vedecké poznatky doplnené  vlastnými skúsenosťami autorky získané 15 ročnou praxou v pozícii supervízorky. Generalistická metóda sociálnej práce je orientovaná na riešenie problémov na viacerých úrovniach a tým je potrebná na zlepšenie kvality života klientov. Mezzo prax sa venuje práci s organizáciou poskytujúcou sociálne služby             s malými skupinami supervidovaných a zahŕňa aktivity spojené pri práci s komunitou. 

Prínosom publikácie je spracovaný zvolený odborný problém uplatňovania supervízie v zariadeniach sociálnych služieb s medziodborovým prístupom k uplatňovaniu supervízie v praxi a závermi. Na základe vlastného doterajšieho výskumu s využitím vedeckého odborového potenciálu, prináša zásadné poznatky a teoretické východiská pre uplatňovanie supervízie v organizáciách zabezpečujúcich sociálne služby.

Kľúčové slová. Supervízia. Kompetencia. Organizácia. Program. Zamestnanec. Klient.

 

Obsah

ÚVOD............................................................................9

1        TEORETICKÉ  KONCEPTY SUPERVÍZIE PRE PRAX...11

1.1        Supervízia ako „dohľad“. 14

1.2        Teoretické prístupy využívané v supervízii 24

1.3        Atribúty skupinovej a komunitnej  sociálnej práce pre supervíziu   39

1.3.1         Teória komunikácie v supervízii.............43

1.3.2         Teórie sebapoznania................................53

1.3.3         Teoretické východiská pre manažment v supervízii..............................................................55

2       ATRIBÚTY OBSAHU Programu SUPERVÍZIE              V ORGANIZÁCII............................................................59

2.1        Fázy zavádzania supervízie v organizácii 61

2.2         Supervízny proces. 66

2.2.1         Metodika procesu uskutočňovania zmien v organizácii prostredníctvom Programu  supervízie.................................................................70

2.2.2         Programovanie.........................................71

2.2.3         Realizácia.................................................72

2.3.4          Hodnotenie pokroku...............................73

2.3.5         Neustále zlepšovanie a kontinuálny rozvoj   .................................................................................73

2.4        Interpersonálne vzťahy pre supervíziu v organizácii 74

2.4.1         Vzťahy pracovníkov ku klientom            76

2.4.2         Techniky na zvládanie vzťahov pracovníka s klientom                                                                79

3       ANALÝZA  SUPERVÍZIE V ZARIADENIACH    SOCIÁLNYCH SLUŽIEB                                                           82

3.1        Vymedzenie predmetu skúmania a realizácie. 83

3.1.1         Obsah Programu supervízie                     84

3.2     Odporúčania pre program supervízie z interpretácie výsledkov prieskumu v zariadeniach sociálnych služieb   86

3.3        Sumarizácia odpovedí na otázky. 117

3.4       Supervízia v organizácii miera potreby, problém, použitá technika, spätná väzba  120

3.5        Identifikácia miery potreby supervízie v organizáciách zabezpečujúcich starostlivosť a služby pre klienta  123

3.5.1         Interpretácia spätných väzieb z realizovaných individuálnych supervízií  a supervízií v skupine s presahom verifikácie z pozorovania    124

3.6        Odporúčania pre vybrané formy supervíznych stratégií v organizáciách                  210

4       SUPEVÍZIA PRI ZABEZPEČOVANÍ NAJLEPŠIEHO ZÁUJMU KLIENTA                                                                218

4.1        Chápanie supervízie v organizácii. 218

Pred záverom                                                                       223

Použitá Literatúra                                                                226